31 december 2023

Wijziging van de bestemming in het omgevingsplan

Categorie: Bestemmingsplan, Omgevingswet, Omgevinsgplan

Een omgevingsvergunning (vroeger bouwvergunning) kan geweigerd worden als het bouwplan, ofwel omgevingsplanactiviteit,  in strijd is met de bestemming in het omgevingsplan, voorheen bestemmingsplan. Alle bestemmingsplannen binnen de gemeente vallen per  1-1-204 onder het Omgevingsplan van de betreffende gemeente. De gemeente kan met vergunning  afwijking van het omgevingsplan toestaan. Een bestuursrecht advocaat kan hierbij adviseren. Zo’n afwijking of wijziging van de bestemming is dan nodig om het bouwplan waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd ook vergund te krijgen. In het algemeen zijn er twee mogelijkheden voor het afwijken van de bestemming in het bestemmingsplan

  • Binnenplanse afwijking van bestemming;
  • Afwijken voor kleine (kruimel) gevallen
  • Buitenplanse afwijking van bestemming.

Wijziging bestemming via afwijkingsbevoegdheid in omgevingsplan (binnenplanse afwijking)

  • De gemeente kan in afwijking van een verbod (bijvoorbeeld voor nieuwe detailhandel) op grond van een vrijstellingsbepaling in het planregels een omgevingsvergunning verlenen voor een nieuwe detailhandelsvestiging. Mits aan alle randvoorwaarden in het omgevingsplan is voldaan, bijvoorbeeld, een bepaalde bruto vloeroppervlakte, en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken niet in onevenredige mate worden aangetast. Ook het geldende detailhandelsbeleid kan daarbij relevant zijn. Dit betekent dat het bestuursorgaan een omgevingsvergunning voor de bouwaanvraag kan verlenen voor een afwijkende bestemming (bijvoorbeeld detailhandel in een ruimte met bestemming kantoor) indien aan de voornoemde voorwaarden daarvoor in het omgevingsplan is voldaan. Voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor binnenplans afwijken geldt in beginsel de reguliere procedure (8 weken). Interessant voor dit onderwerp is ook de blog interpreteren van planregels in bestemmingsplan.

Afwijken van bestemming via kruimelgevallen genoemd in beleid van de gemeente

  • Ook bestond  tot 1-1-2024 de mogelijkheid om op basis van de kruimelgevallenregeling af te wijken van het bestemmingsplan. Voordeel van deze kruimelgevallenregeling was dat er geen beperking geldt die mogelijk wel in het bestemmingsplan zelf staat, bijvoorbeeld een beperking in de vloeroppervlakte voor de nieuwe bestemming. Gemeente kunnen nog steeds kleine afwijking in hun beleid beneomen, maar dat verschilt dus per gemeente. Check dus altijd het beleid of er “standaard” kleine gevallen zijn waarbij afwijking op voorhand kenbaar is gemaakt in beleidsregels. Als dat zo is, dan moet de aanvraag tot afwijking  nog wel gedaan worden. Kruimelgevallen zijn bijvoorbeeld bij het gebruiken van bouwwerken, bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten en het gebruiken van bij die bouwwerken aansluitend terrein, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers.
  • Als deze beleidsregels er niet zijn dan betekent dit dat het Omgevingsplan het uitgangspunt is bij beoordeling of een omgevingsvergunning kan worden verleend. Dit is complexe juridische materie waar bijstand van een advocaat bestuursrechtzinvol is. Stel hierover gerust een vraag aan een bestuursrecht advocaat van Blenheim. Per gemeente kan dit namelijk verschillend zijn geregeld na invoering van de Omgevingswet

Wijziging bestemming door buitenplans afwijken (buitenplanse omgevingsplanactiviteit)

  • Met de omgevingsvergunning buitenplanse afwijking kan worden afgeweken van het omgevingsplan. De aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken  wordt getoetst aan:
  • een goede ruimtelijke ordening / zorgvuldige belangenafweging (Awb);
  • verplichtingen regelgeving;
  • het belang van ‘een evenwichtige toedeling van functies aan locaties’
  • er mag geen strijd met hogere regelgeving zoals het Bkl of een verordening
  • het verlenen van deze omgevingsvergunning kan via een reguliere procedure met beslistermijn van 8 weken tenzij B&W bepaalt dat de uitgebreide procedure doorlopen moet worden (26 weken). U dient een ruimtelijke onderbouwing van uw plan en de bestemmingswijziging aan te leveren. Bij voorkeur dient dat in een rapport van een deskundig bureau te gebeuren waarin ook wordt gemotiveerd waarom de wijziging van de bestemming leidt tot een evenwichtige toedeling van functies aan locaties.

Voor vragen over afwijken van het omgevingsplan kunt u contact opnemen met het team Vastgoed & Overheid van Blenheim.